MX-5 Porovnanie bŕzd

MX-5 Porovnanie bŕzd

Sezóna skončila, je dojazdené. Aby všetko počas pretekov fungovalo a MX-5 Cup bola rýchla, potrebuje dobré brzdy a vďaka e-shopu brzdi.sk dostala várku výborného materiálu. Jazdil som na kotúčoch Black Diamond a platničkách EBC Yellow Stuff, Blue Stuff. Tým pádom môžem medzi sebou porovnať EBC a platničky Hawk, s ktorými som jazdil minulý rok a posledných pár pretekov v tomto roku. Každé majú svoje prednosti aj úskalia. Pozrieme sa na ne s pohľadu bežnej premávky a motoršportu, konkrétne slalomov a okruhov.

EBC Yellow Stuff

Žlté EBC bývajú prvým krokom k lepším brzdám od tých sériových a fungujú lepšie ako séria. Lenže ani takéto vylepšenie nemusí stačiť. Ich výhodou je, že fungujú hneď od začiatku a brzdný účinok je dobrý ako za studena tak aj keď sú zahriate, to je dobrá kombinácia na slalom, tam to aj funguje. Na serióznejšie jazdenie na okruhu však nestačia. Príliš časté agresívne brzdenie nezvládajú, po pár ostrých kolách začínajú vädnúť a je potrebné ich nechať vychladnúť. Na okruhu dlho nevydržia a moja skúsenosť je, že maximálne po dvoch podujatiach MX-5 Cupu ich bolo nutné vymeniť. Avšak pri brzdení nepískajú a ani neprášia, čo môže byť výhoda, ak ich chcete používať na jazdenie v premávke. Zábeh bŕzd je ale pomerne zložitý aj keď sa jedná o nasadenie v motoršporte. Avšak EBC Yellow Stuff dokážu prilákať cenou.

+cena

+fungujú za studena

+nepískajú

+neprášia

-vädnú po pár ostrých kolách

-nevydržia dlho

-zložitý zábeh

EBC Blue Stuff

EBC Blue Stuff ponúkajú najlepší brzdný účinok aký táto značka ponúka pre MX-5 prvej generácie. Ale ako sa hovorí nie je všetko zlato, čo sa blyští a aj modré EBC majú svoje muchy. Tou prvou je, že nefungujú, keď nie sú zahriate, teda na slalom sú nevhodné a do premávky nech vás ani nenapadne ich použiť! Problémom je brzdenie na začiatku jazdy, kde prvých pár zákrut/bránok auto takmer nebrzdí a potom zakusne v plnej sile až tak, že zablokuje kolesá. Ak si myslíte, že aj ďalej to bude podobné, tak nie. Ak brzdy získajú aká takú teplotu, začínajú fungovať a teda aj brzdiť skôr. Na slalome je to veľmi nepríjemné. Na okruhu to je ale oveľa lepšie v porovnaní s EBC Yellow Stuff. Počas out lap alebo zavádzacieho kola sa brzdy stihnú zohriať a potom fungujú výborne. Ani počas pol hodiny ostrej jazdy nevädnú a vydržia kľudne aj pol sezóny. Procedúra zábehu je rovnaká ako pri žltých EBC, na okruhu tým zabijete jeden tréning. Brzdy však nepískajú a ani prášenie nie je nijako veľké, takže sa nestane, že keď ste prišli na okruh s čistými diskami, pôjdete domov s čiernymi. Modré EBC majú ešte jeden neduh, v škatuľke nájdete platničky aj nalepenou „karbónovou“ fóliou. Tá sa zvykne pripiecť o strmeň a brzdový valček a to natiahne výmenu bŕzd, zodraté platničky potom treba silou vytrhnúť von.

+cena

+nevädnú na okruhu

+dlhá výdrž

+nepískajú

-nebrzdia za studena

-zložitý zábeh

-pripečená fólia o strmeň a brzdič

Hawk DTC

Do tretice tu máme brzdy Hawk DTC-30/60, budem sa im venovať naraz, pretože ich vlastnosti sú prakticky rovnaké a líšia sa len brzdným účinkom, kde DTC-30 sú slabšie a DTC-60 silnejšie. Hawky na prvý pohľad dokážu odradiť cenou, tá je viac ako dvojnásobná v porovnaní s EBC. Avšak dokážu si ju obhájiť. Platničky fungujú aj keď nie sú zahriate, takže sú dobrou voľbou na slalom. Na okruhu si vedú tiež veľmi dobre a nevädnú ani po pol hodine ostrej jazdy. Aj s výdržou je to výborné, pred výmenou znesú aj viac ako polovicu sezóny. Hawky brzdia silno a treba si chvíľu zvykať na ich brzdný účinok, ten je však lineárny a ani pri vysokom namáhaní sa nemení. Mohlo by sa zdať, že sú to ideálne brzdy, ale nie je to tak. Okrem silného brzdného účinku, čo je pozitívum v motoršporte, si treba zvyknúť aj na neduhy a teda extrémne neduhy. DTC veľmi veľa prášia, ale že naozaj veľa, bežne sa stáva, že ak prídete na preteky s čistými diskami, odchádzate s matnými čiernymi pokrytými vrstvou brzdného prachu. Okrem toho aj strašne pískajú, miestami to pripomína brzdenie vlaku. Zato majú veľmi jednoduchú procedúru zábehu, stačí zo 10-krát jemne zabrzdiť z rýchlosti 50 km/h na 10 km/h, 2-3-krát silno zabrzdiť z 70 km/h do úplného zastavenia, potom kľudnou jazdou nechať brzdový systém vychladnúť a hotovo, brzdy sú pripravené.

+brzdia za studena

+nevädnú na okruhu

+dlhá výdrž

+jednoduchý zábeh

-vysoká cena

-extrémne prášia

-extrémne pískajú

Toto sú moje skúsenosti s brzdami EBC a Hawk, každé z nich majú svoje plusy i mínusy a preto treba dobre vybrať podľa použitia. Moje odporúčania sú použiť EBC Yellow Stuff na slalom a do bežnej premávky. Na okruhový špeciál, ktorý sa nebude prepravovať po vlastnej osi potom EBC Blue Stuff alebo Hawk DTC. EBC Blue Stuff však vôbec neodporúčam do bežnej premávky. Hawk DTC sa síce v premávke dajú použiť, ale neodporúčam to. Na bežné jazdenie sú veľmi drahé a nemilo pútajú pozornosť pískaním, okrem toho budete mať disky stále špinavé. Navyše brzdia veľmi silno, s čím by mohli mať problém ostatní účastníci premávky. Výber bŕzd je o preferenciách, každý si môže vybrať čo to, s čím sa mu jazdí lepšie a to bol aj môj prípad. Preto by som chcel poďakovať brzdi.sk za možnosť vyskúšať rôzne platničky EBC a kotúče Black Diamond, vďaka čomu mohol vzniknúť aj tento článok.