Oprava senzora automatického vyvažovania xenónov

19. 5. 2012

Jednou z bežných porúch pri prvých sériách Mazdy RX-8 je problém s vyvažovaním xenónov (HID autoleveling sensor). Je to spôsobené nahromadenou vlhkosťou a zoxidovaním senzora. Auto na upozorní oranžovou kontrolkou v tvare svetla pri ukazovateli množstva paliva. Najprv začne kontrolka svietiť len z času na čas, postupne častejšie až nakoniec už nezhasne. Problémový býva vačšinou senzor na prednej náprave. Preto je vhodné skontrolovať alebo aj opraviť senzor akonáhle sa kontrolka objaví. Jednou z možností je vymeniť senzor za nový, druhou opraviť ho, ak je to možné.

Postup pri oprave senzora

Postup som rozdelil na niekoľko častí. Prvé časti su zamerané na demontáž senzora na prednej a zadnej náprave. Ďalšia časť sa venuje skúške a oprave senzora. Na konci je montáž senzora naspäť do auta. Pred demontovaním senzora je vhodné odpojiť baterku.


Demontáž senzora na prednej náprave:

1. Dvihneme ľavú prednú časť auta a dáme dole ľavé predné koleso.

2. Odpojíme klip, ktorý drží kábel senzora.

Klip kábla senzora

3. Odskrutkujeme rameno senzora od spodného ramena nápravy. Použijeme klúč číslo 10.

Rameno senzora

4. Konzola senzora je pripevnená dvoma skrutkami, na ich odskrutkovanie použijeme kľúč čislo 10.

Skrutka konzoly 1 Skrutka konzoly 2

5. Odpojíme konektor senzora a senzor vyberieme.


Demontáž senzora na zadnej náprave:

1. Dvihneme ľavú zadnú časť auta a dáme dole ľavé zadné koleso.

2. Odpojíme klip, ktorý drží kábel senzora.

Klip kábla senzora

3. Odskrutkujeme rameno senzora od spodného ramena nápravy. Použijeme klúč číslo 10.

Rameno senzora

4. Konzola senzora je pripevnená dvoma skrutkami, na ich odskrutkovanie použijeme kľúč čislo 10.

Skrutky konzoly

5. Odstrihneme eskapásku a odpojíme konektor senzora. Senzor vyberieme.

Eskapáska pri konektore


Kontrola senzora:

Senzor vyvažovania je potenciometer, ktorý funguje ako delič napätia. Tým, že sa rameno hýbe hore a dole sa mení odpor. Na základe úbytku napätia sa potom vyhodnotí v akej polohe je auto a automaticky sa nastavia svetlá.

1. Vyskúšame, či je možné rameno dostať z jednej krajnej polohy do druhej krajnej polohy a naspäť. Ak to nejde ľahko, tak je zaoxidovaná oska a senzor by bolo najlepšie vymeniť.

2. Senzor zapojíme to obvodu podľa schémy na obrázku. Ako zdroj napätia použijeme stabilizovaný zdroj, alebo 3 AA batérie. Pre hornú a dolnú krajnú polohu ramena by sme mali namerať hodnoty, ktoré ukazuje graf (približne 4,1 a 0,5 V). Ak sme namerali iné hodnoty, tak senzor nie je v poriadku a bude potrebné ho opraviť.

Označenie diery Zavislosť napätia od polohy ramena

3. Zmeriame odpor senzora. Ohmmeter pripojíme na kontakty A a B. Rameno mamé v krajnej polohe. Mali by sme namerať odpor v hodnote 6k2 (ak nameriame menšiu hodnotu, skúsime druhú krajnú polohu). Meranie môžeme zopakovať pre kontakty B a C. Ak sme namerali väčšie hodnoty, rádovo stovky kiloohmov až megaohmy, tak senzor nie je v poriadku a vyžaduje opravu.


Oprava senzora:

1. Odskrutkujeme rameno senzora. Použijeme kľúč číslo 10. Treba dávať pozor aby sme neohli dorazy ramena, najlepšie je uchytiť si rameno do zveráka.

Matica ramena senzora

2. Senzor je pripevnený ku konzole troma krížovnými skrutkami. Odskutkujeme ich a vyberieme senzor.

Pripevnenie senzora ku konzole

3. Odskrutkujeme štyri krížové skrutky na zadnej strane senzora. Potom pomaly senzor otvoríme. Treba byť opatrný, aby strunky, ktoré sú vnutri, nepovyskakovali von.

Zadná strana senzora

4. Vo vnútri senozra sa nachádzajú tri strunky. Ak nie je senzor v poriadku, sú niektoré strunky zoxidované. Tie pomaly vyberieme a očistíme. Ak sa už nedajú použiť, tak ich nahradíme novými. Vnútro senzora vyčistíme.

Vnútro senzora

5. Senzor zložíme a premeriame (viď Kontrola senzora), čím sa uistíme, že je v poriadku. Až keď máme istotu, že je senzor v poriadku, namontujeme ho na konzolu a pripevníme k nemu rameno.


Montáž senzora naspäť do auta:

1. Senzor namontujeme do auta opačný postupom ako sme ho vybrali. Nezapojíme však konektor.

2. Konektor, ktorý je na káblovom zväzku v aute zaizolijeme silikónom a necháme uschnúť.

Zaizolovanie predného senzora Zaizolovanie zadného senzora

3. Zapojíme konektor, uchytíme kábel klipom. Na zadnej náprave použijeme aj eskapásku tam, kde sme ju pri demontáži odstrihli.

4. Pripojíme batériu. Otočíme kľúčikom (nie je potrebné štartovať), kontrolka vyvažovania svetiel nesvieti.

5. Po oprave alebo výmene senzora je potrebné skontrolovať nastavenie svetiel.